i Göteborg är mat en sport

foto:Åsa Dahlgren

Göteborg marknadsför sig sedan år 2000 med ”smaka på Göteborg”. Göteborg & Co:s Press officers hastar mellan stans bästa restauranger med tillresta journalister och visar upp matstaden Göteborg. (Det är ett jobb som jag vill ha!) Satsningen har lönat sig. Utländska tidningar inkl NY Times har haft matreportage om Göteborg och Bohuslän.

Matstrategin fortsätter, och över EM satsas det stort på mat. Min favoritfotograf Åsa Dahlgren fick i uppdrag att fota de mest kända göteborgskockarna och nu hänger de på stora vepor i stan och konkurrera med sportstjärnorna om uppmärksamheten. Samma kockar och resten av Göteborgs Restaurangföringen står just nu i tält och svettas för att få ut mat till sponorer och alla gratisarbetande funktionärer.
Tyvärr är det en väldigt homogen skara kockar som blivit utvalda i marknadsföringen. Nå, åtminstone är alla av samma kön. Varför är det så, frågade jag Jonas Ogvall på Göteborg & Co
Han höll med om att det var beklagligt men konstaterade att inga inga kvinnliga kockar levde upp till urvalskravet om att ha egen restaurang eller vara restaurangchef/ansiktet utåt på en restuarng. Är det så illa i Göteborg. Finns det inga bra restauranger som drivs av kvinnor? Jag antar att inte caféer haf tillräckligt hög status, annars hade vår cafédrottning Eva Olson gärna fått vara med.
Jag hoppas att Karin på Trägårn eller Millan på Hamngatan startar eget inom kort

en kommentar

  1. Pingback: Brax on Food » Blog Archive » Mat-Göteborg (II)